Sider

lørdag den 12. oktober 2013

HÆKLET KATTEKURV

De 2 ruller zpaghetti der ankom fra yarnfreak fra et par dage siden, har jeg nu fået lavet til en sød kattekurv. Jeg synes det er rigtig sjovt at arbejde i zpaghetti fordi det skrider så enormt hurtigt fremad, men jeg må indrømme, at jeg synes det var lidt svært at få fat i de farver jeg egentlig gerne ville have haft, da zpaghetti jo fremstilles af genbrugs/reststoffer. Men man kan jo ikke altid få det som man vil have det :-)


Jeg har set flere forskellige opskrifter på kurve i zpaghetti rundt omkring i blogland, men de fleste har været ovale og med hanke og så har de enten været alt for store kurve til garn og magasiner (sågar vasketøj!) eller helt små brødkurve. Derfor er den kurv jeg er endt med at hækle blevet lidt et hjemmelavet miks af det hele. Det er en rund kurv med høje sider, som katten kan putte sig i på sit foretrukne spot i lejligheden. Kurven er et meget nemt begynderprojekt, da der er hæklet fastmasker stort set hele vejen.

Kattekurv:

m = maske
fm = fastmaske
lm = luftmaske
km = kædemaske

Begynd med 9 fastmasker i en magisk ring.
Hvis du ikke kender til den magiske ring, så findes der flere gode videoer som beskriver metoden. Blandt andet hos DROPS, hvor du også kan finde et væld af andre gode videoer til forskellige hækleteknikker.

1. omg: 2 fm i hver m fra den magiske ring = 18 masker
2. omg: 1 fm i hver m fra forrige omg = 18 masker
3. omg: skiftevis *1 fm i m fra forrige omg og 2 fm i samme m* gentages fra *-* 9 gange = 27 masker
4. omg: 1 fm i hver m fra forrige omg = 27 masker
5. omg: skiftevis *1 fm i hver af de næste 2 m fra forrige omgang og 2 fm i samme m* gentages fra *-*
             9 gange = 36 masker
6. omg: 1 fm i hver m fra forrige omg = 36 masker
7. omg: skiftevis *1 fm i hver af de næste 3 m fra forrige omgang og 2 fm i samme m* gentages fra *-*
             9 gange = 45 masker
8. omg: 1 fm i hver m fra forrige omgang = 45 masker
9. omg: skiftevis *1 fm i hver af de næste 4 m fra forrige omg og 2 fm i samme m* gentages fra *-*
             9 gange = 54 masker
10. omg: skiftevis *1 fm i hver af de næste 5 m fra forrige omg og 2 fm i samme m* gentages fra *-*
               9 gange = 63 masker
11. omg: 1 fm i hver af de forrige fm og slut af med en km - her fra er det smart at markere masken, så du ved hvor du er startet
12. omg: start med 1 lm. Herefter 1 fm i hver af de forrige fm. Spring lm fra den forrige runde over og lav en 1 km

Gentag omgang 12 til du synes højden passer. Inkl. omgang 11 har jeg i alt lavet 10 omgange. Jeg skiftede til den gule kontrastfarve de 2 sidste omgange.
Til en større kat (eller en hund) kan der bare laves flere omgange til bunden efter omgang 10, med skiftevis 1 omg med 1 fm i hver m og 1 omg. med udtagning delelig med 9.




6 kommentarer:

  1. http://www.hoooked.nl/uk/zpagetti Har masse gode farger =)

    Skal selv prøve for jeg syntes din kurv var flott =)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene Marie

      Tak for dit fine tip om hjemmesiden. De har bare rigtig mange skønne farver og sender også til DK trods det liidt pebrede forsendelsesgebyr - men så har man jo bare en undskyldning for, at bestille en hel masse så man får mere for pengene ;-)
      Jeg håber du har fået hæklet en dejlig kurv som din kat er glad for!

      KH Katrine

      Slet
  2. Hvilke størrelse hæklenål har du brugt? :-D den er virkelig flot - sådan en skal jeg helt sikkert have lavet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for ros :-)
      Nu er det jo ved at være lidt tid siden jeg hæklede den, men jeg er ret sikker på, at jeg hæklede med en 10'er fra Hooked. Jeg håber du får lavet en hyggelig kurv til din kat - efteråret er jo helt perfekt at nørkle i :-)

      Slet
  3. Hej Katrine
    Hvilken størrelse af hæklenål har du brugt? Jeg vil nemlig går i gang..

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet